Hoe het internet winkelen beinvloedt

Het internet, met name breedband verbindingen, hebben een enorme invloed op onze levens. Een van de grote veranderingen is de manier waarop we winkelen. We zijn niet langer gelimiteerd tot producten die alleen in onze eigen stad of in dichtbijgelegen gebieden te verkrijgen zijn. Nu kunnen we de hele wereld als ons eigen winkelcentrum zien. Elk artikel dat we maar willen hebben kunnen we krijgen, zolang we maar betalen voor de verzendkosten.

Breedband verbindingen hebben ook de manier waarop mensen in afgelegen gebieden winkelen veranderd. Mensen in stedelijke gebieden hadden altijd genoeg mogelijkheden om te winkelen, terwijl men in de afgelegen gebieden gelimiteerd was. Tegenwoordig heeft iedereen dezelfde opties, het maakt niet uit of de winkel in Amsterdam, New York of Londen is gevestigd.

Vroeger was winkelen een impulsief iets, maar het internet heeft ervoor gezorgd dat de manier van winkelen en het nadenken bij het doen van aankopen is veranderd. Het is zelfs zo dat meer dan de helft van de mensen die online winkelt aan geeft dat ze minder impulsieve keuzes maken als ze een aankoop doen. Winkelaars kiezen snel voor het internet om het nodige onderzoek te verrichten voordat ze naar de winkel vertrekken. Het resultaat hiervan is dat merken de juiste recensenten moeten vinden die hun producten positief waarderen, om de keuzes van de winkelaar te beïnvloeden.

Winkelen is nu ook veel socialer geworden door het enorme netwerk van sociale media websites, in combinatie met online recensies en de snelle toename van het gebruik van smartphones. Bijna de helft van alle consumenten geeft aan dat ze graag om advies vragen van anderen omdat ze een gevoel van saamhorigheid hebben.

Sinds de komst van het internet zijn winkelaars veel meer gefocust op het vinden van een goede deal. Vroeger werd je raar aangekeken als je met een kortingsbon rond liep, tegenwoordig vind men ze echter leuk en cool. Mensen vinden het leuk om online iedereen te vertellen over de goede deal die ze hebben gekregen. De meeste consumenten vinden dat het krijgen van een goede deal hetzelfde voelt als het winnen van een wedstrijd.